Programma 6 Onderwijs, sport en welzijn

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Programma:

P6 Onderwijs, Sport en Welzijn

Begroting 2021

Rekening

Verschil

Bedragen x € 1.000,-

Voor wijziging

Na wijziging

2021

Begr. na wijz. / Rekening

Lasten

5.757

7.149

6.624

-525

Baten

-1.472

-2.779

-2.303

475

Exploitatieresultaat

4.285

4.370

4.321

-49

+= nadeel - = voordeel

Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening
(verschillen groter dan € 25.000 en afgerond op € 1.000)

Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting (incidenteel nadeel € 38.000)
Binnen dit taakveld is sprake van diverse budgetafwijkingen die onder aan de streep resulteren in een incidenteel nadeel van € 38.000 dat onderstaand wordt toegelicht.

Er is een incidenteel voordeel van € 26.000 op gemeentelijke belastingen en waterschapslasten. Deze lasten lagen ruim 18,5% lager dan begroot. In 2022 zal de raming worden aangepast aan het verwachte benodigde bedrag. Er is een incidenteel nadeel van ruim € 85.000 op het oude schoolgebouw aan de Tollenhof in Kesteren. Met ingang van 2021 heeft dit gebouw een functie gekregen als tijdelijk schoolgebouw om een tekort aan onderwijsruimten weg te nemen voor drie scholen (basisschool De Wegwijzer, basisschool Seba school en VO instelling Pantarijn). In tegenstelling tot de verwachting dat de drie scholen pas in het schooljaar 2022/2023 alle schoollokalen zouden claimen, vond dit door een lokalentekort al in het schooljaar 2021/2022 plaats. Dit vroeg om versnelde en onvoorziene maatregelen om het inmiddels afgeschreven gebouw weer geschikt te maken voor gebruik conform de huidige maatstaven voor gebruik en veiligheid. In een raadsinformatiebrief van 23 augustus 2021 (RIB-50) bent u hierover geïnformeerd. Volgens het principe sober en doelmatig zijn meerjarig beperkte budgetten beschikbaar. Wij hadden de verwachting dat de budgetten krap maar mogelijk toereikend zouden zijn. Helaas hebben onvoorziene maatregelen (onder meer in de nazorg) zowel op projectmatige zaken als de reguliere exploitatie en stijgende prijzen van diensten en materialen geleid tot dit incidenteel nadeel.

Er is een incidenteel voordeel van € 23.000, ook op het oude schoolgebouw aan de Tollenhof, waardoor bovengenoemd incidenteel nadeel deels wordt gedrukt. Het incidentele voordeel betreft verhoogde inkomsten uit de versnelde verhuur van lokalen en het gebruik van de gymzaal.

Tot slot tellen overige kleine verschillen op dit taakveld op tot een incidenteel nadeel van € 2.000. Deze behoeven geen toelichting.

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken (incidenteel voordeel € 69.000)
Binnen dit taakveld is sprake van een incidenteel voordeel van € 69.000 als resultaat van een incidenteel voordeel op Peuteropvang en VVE en een incidenteel nadeel op overige kleine verschillen.

Op Peuteropvang en VVE is een incidenteel voordeel van € 84.000. Dit budget wordt gedeeltelijk bekostigd vanuit rijksmiddelen voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB) en gedeeltelijk vanuit algemene middelen. In 2021 hebben wij alle kosten (€ 465.359) kunnen dekken vanuit de OAB-middelen (€ 740.531 in 2021), waardoor de algemene middelen vrijvallen. De OAB-middelen die in een jaar overblijven (€ 275.171), worden op de balans gereserveerd in derdengelden, voor uitgaven in 2022 of terugbetaling aan het rijk .

Overige kleine verschillen op dit taakveld tellen op tot een incidenteel nadeel van € 15.000 en  behoeven geen toelichting.

Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering (incidenteel voordeel € 15.000)
Binnen dit taakveld is sprake van diverse budgetafwijkingen die onder aan de streep resulteren in een incidenteel voordeel van € 15.000 dat onderstaand wordt toegelicht.

Er is een incidenteel voordeel van € 10.000 op Bevordering sportdeelname en een incidenteel voordeel van € 26.000 op Combinatiefuncties. Deze voordelen zijn met name ontstaan doordat een aantal activiteiten en events en projecten onder uitvoering van de buurtsportcoaches geen doorgang konden vinden als gevolg van de coronamaatregelen en doordat er dit jaar geen scholing en/of cursussen zijn bekostigd voor de buurtsportcoaches.

Er is een incidenteel nadeel van € 21.000 op de subsidieregeling Specifieke uitkering stimulering sport. Onze aanvraag voor 2021 is niet volledig toegekend. Op basis van de beschikking ontvangen gemeenten voor 2021 een compensatie van 76,94% in plaats van 100% die is aangevraagd (nadeel € 11.491). Daarnaast is er in werkelijkheid in 2021 minder uitgegeven dan bij de aanvraag gedacht. Dit geeft een nadeel aan de batenkant op de compensatie (€ 9.713).

Naast bovengenoemde budgetafwijkingen is er een budgetafwijking met een budgettair neutrale uitwerking. Op Bevordering sportdeelname is een overschot van € 65.000 op de besteding van de ontvangen Specifieke uitkering Sportakkoord. De specifieke uitkering bedroeg in 2021 € 85.142,30, waarvan € 19.946,67 in 2021 is benut. Vanuit het ministerie is de mogelijkheid geboden om het onbenutte deel van deze specifieke uitkering in 2022 te besteden aan het sportakkoord en gezonde leefstijlinterventies als specifieke doelen. Dit bedrag wordt op de balans gereserveerd in derdengelden.

Taakveld 5.2 Sportaccommodaties (incidenteel nadeel € 45.000)
Binnen dit taakveld is sprake van diverse budgetafwijkingen die onder aan de streep resulteren in een incidenteel nadeel van € 45.000 dat onderstaand wordt toegelicht.

Er is een incidenteel nadeel van € 80.000 op de inkomsten van verhuur gemeentelijke gebouwen en bijdrage energielasten, binnen- en buitensportvoorzieningen. Dit zijn de gederfde inkomsten als gevolg van verminderd gebruik en/of sluiting vanwege coronamaatregelen.

Er is een incidenteel voordeel van € 38.000, waarmee bovenstaand nadeel deels wordt opgevangen. Voor de derving van de vaste verhuur hebben wij aanspraak kunnen doen op de regeling Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties (TVS) 2021.

Er is een incidenteel nadeel van € 8.000 op de subsidieregeling Specifieke uitkering stimulering sport. Onze aanvraag voor 2021 is niet volledig toegekend. Op basis van de beschikking ontvangen gemeenten voor 2021 een compensatie van 76,94% in plaats van 100% die is aangevraagd (€ 6.381 nadeel). Daarnaast is er in werkelijkheid in 2021 minder uitgegeven dan bij de aanvraag gedacht. Dit geeft een nadeel aan de batenkant op de compensatie (€ 20.059). Tot slot hebben wij de definitieve beschikking over 2020 ontvangen, waarbij er alsnog een toekenning van 100% compensatie over 2020 heeft plaatsgevonden (€ 18.785 voordeel).

Tot slot tellen overige kleine verschillen op dit taakveld op tot een incidenteel voordeel van € 5.000. Deze behoeven geen toelichting.

Taakveld 5.3 Culturele presentatie, -productie en –participatie (incidenteel voordeel € 49.000 in 2021 en incidenteel voordeel € 26.000 in 2022)
Binnen dit taakveld is sprake van diverse budgetafwijkingen die onder aan de streep resulteren in een incidenteel voordeel van € 49.000 in 2021 en een incidenteel voordeel in 2022.

Er is een incidenteel voordeel van circa € 99.000 op Overige subsidies sociaal domein. In het algemeen geldt dat er in 2021 minder aanvragen voor activiteitensubsidie zijn gedaan.
Daarnaast bestaat dit incidentele voordeel op subsidies hoofdzakelijk uit extra middelen compensatie corona die wij in de septembercirculaire 2021 hebben ontvangen voor lokale cultuur corona steun en buurt- en dorpshuizen corona steun. Voor de instandhouding van onze culturele infrastructuur wordt op dit moment een nadere regel opgesteld, waarvoor de uitgaven in 2022 zullen plaatsvinden. In de bestuursrapportage najaar 2021 hebben wij hiervoor reeds middelen laten bestemmen, die wij hebben ontvangen in de decembercirculaire 2020. Vanuit de extra middelen die wij in de septembercirculaire 2021 hebben ontvangen, willen wij aanvullend een bedrag laten bestemmen, zodat wij ook onze dorpshuizen de financiële steun kunnen geven die zij nodig hebben. Daarom wordt voorgesteld om een bedrag van € 9.474 te bestemmen voor 2022.  

In de decembercirculaire 2021 hebben wij nog eens € 43.097 ontvangen, waarover de raad is geïnformeerd in RIB-10 over de decembercirculaire 2021. Deze middelen staan verantwoord onder programma Algemene Dekkingsmiddelen taakveld 0-7 algemene uitkering gemeentefonds. Mocht er in de loop van 2022 wederom behoefte ontstaan aan coronacompensatie voor de culturele infrastructuur of dorpshuizen, dan zullen wij hiervoor opnieuw een nadere regel opstellen en hiervoor de benodigde middelen aanvragen.

Er is een incidenteel nadeel van € 26.000 op inhuur personeel derden. Uit voorzorg zijn in de bestuursrapportage najaar 2021 middelen naar 2022 doorgeschoven ten behoeve van fase B van het project MFA in Dodewaard. Het vlot verlopen van het proces in de laatste maanden van 2021 heeft voor uitgaven voor advies en externe expertise in 2021 gezorgd. Omdat de uitgaven nu gedeeltelijk al in 2021 zijn gedaan resulteert dit in een nadeel voor 2021.
En omdat deze uitgaven al in 2021 zijn gedaan kan een deel van het doorgeschoven budget 2021 naar 2022 incidenteel vrijvallen (in de eerste bestuursrapportage 2022). Dit resulteert in een incidenteel voordeel voor 2022 van € 26.000.

Er is een incidenteel nadeel van € 12.000 op gebouwenbeheer, omdat we een aantal kosten hebben gemaakt, die niet waren begroot, te weten: advies- en inspectiekosten ten behoeve van het Beheerplan duurzaam meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen 2022-2025, de implementatie van de norm NEN 3140 voor beheer en onderhoud aan elektrische installaties en ventilatieproblematiek in relatie tot Covid-19. Ook is een beperkte investering gedaan in Verenigingshal De Eng in Dodewaard, zodat deze vanaf september kan worden gebruikt door het ‘Huis van Dodewaard’.

Er is een incidenteel nadeel van € 21.000 op verhuur gemeentelijke gebouwen. Dit is de gederfde huur als gevolg van verminderd gebruik en/of sluiting vanwege coronamaatregelen.

Tot slot tellen overige kleine verschillen op dit taakveld op tot een incidenteel voordeel van € 9.000. Deze behoeven geen toelichting.

Overige taakvelden kleine verschillen € 1.000 nadeel
behoeven geen toelichting.

Deze pagina is gebouwd op 06/07/2022 14:25:39 met de export van 06/07/2022 14:07:25