- 1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Burgemeester
Vestigingsplaats : NijmegenFinancieel belang
De kosten van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid worden gedragen door bijdragen van het Rijk, de provincie, zorgverzekeraars en gemeenten. De verdeling van de kosten, die voor rekening komen van de deelnemende gemeenten, is voor 50% gebaseerd op historische kosten en voor 50% op de rijksbijdrage per gemeente via het gemeentefonds.
De totale bijdrage van de deelnemende gemeenten voor 2021 bedroeg € 41.355.554, waarvan de gemeentelijke bijdrage van Neder-Betuwe € 1.673.693 bedroeg.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
7.007.000
3.285.000
Vreemd vermogen
68.824.000
64.335.000
Totaal vermogen
75.831.000
67.620.000
Exploitatieresultaat:
3.722.000 positief
398.000 neg.
Risico's en weerstandscapaciteit
Over de actualisatie van de risico's van de Veiligheidsregio wordt de raad afzonderlijk geïnformeerd via het raadsvoorstel over de jaarstukken van de Veiligheidsregio. - 2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : NijmegenFinancieel belang
Het totaal van alle gemeentelijke bijdragen voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en van facturen en facultatieve taken voor 2021 zou conform de programmabegroting 2021 (versie 2.0) van de GGD € 29.757.533 bedragen. Voor Neder-Betuwe is hierbij rekening gehouden met een gemeentelijke bijdrage van € 1.271.618. Hiervan is € 1.158.614 begroot voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en op basis van facturen en € 113.004 voor facultatieve taken. In de AB-vergadering van 10 december 2020 is besloten om de begroting voor uitvoering van de Wvggz door de GGD, een facultatieve taak, naar beneden bij te stellen. Voor Neder-Betuwe is de gemeentelijke bijdrage aan de GGD daarmee gedaald met € 6.837 naar € 1.264.781. Definitieve afrekening en eventuele bijstelling van de gemeentelijke bijdrage vindt plaats bij de afrekening van de jaarrekening 2021 van de GGD.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
1.992.000
1.290.000
Vreemd vermogen
24.929.000
5.481.000
Totaal vermogen
26.921.000
6.771.000
Exploitatieresultaat:
760.000 positief
41.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Over de actualisatie van de risico’s en weerstandscapaciteit van de GGD informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2021 van de GGD. - 3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : TielFinancieel belang
De bijdragen van de aangesloten gemeenten zijn grotendeels gebaseerd op het inwoneraantal. Voor 2021 gold een bijdrage per inwoner van € 8,77. De gemeenten droegen in totaal in 2021 € 2.163.000 bij aan de Regio Rivierenland. Dat is een stijging van 5,4% (of € 0,36 per inwoner) ten opzichte van de begroting 2020. Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe vanaf 2021 neerkomt op een bijdrage van € 213.513.Daarnaast draagt de gemeente bij aan taken die Regio Rivierenland uitvoert voor Neder-Betuwe. Dit omvat voor 2021 een bedrag van € 107.200 voor leerplicht, € 46.267 voor Sociale recherche en € 36.000 voor regionale ondersteuning van inkoop.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
2.927.000
3.085.000
Vreemd vermogen
2.106.000
2.365.000
Totaal vermogen
5.033.000
5.450.000
Exploitatieresultaat:
304.000 positief
61.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Regio Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling (GR) die taken uitvoert in opdracht van acht gemeenten. Het weerstandsvermogen van de regio wordt enerzijds gevormd door dat van de afzonderlijke gemeenten. Maar de GR is op grond van wettelijke voorschriften ook zelf verplicht voorzieningen te vormen voor kwantificeerbare risico’s, verplichtingen en verliezen. Daarnaast is het wenselijk om voor bepaalde activiteiten een reserve te hebben om te voorkomen dat bedrijfsresultaten en onvoorziene omstandigheden grote afwijkingen veroorzaken in de jaarlijks geraamde gemeentelijke bijdragen en tarieven.Regio Rivierenland concludeert dat de eigen weerstandscapaciteit voldoende is om de risico’s die ze loopt op te vangen. De gemeente hoeft hiervoor geen aanvullende maatregelen te treffen. In de meest recente risico-analyse (in de Begroting 2022) die Regio Rivierenland heeft uitgevoerd, zijn nog wel drie ontwikkelingen met name genoemd.
- Bij de contractgestuurde dienstverlening werken we met dienstverleningsovereenkomsten met Regio Rivierenland. Aan het werken met dergelijke contacten zijn (altijd) financiële risico's verbonden. De Regio heeft een risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening voor het opvangen van die risico's en eventuele tekorten.
- Regio Rivierenland is namens de regiogemeenten verantwoordelijk voor de organisatie van het regionale vervoersysteem Versis. Per 1 januari valt de provincie Gelderland weg als opdrachtgever voor Versis. Daardoor is een gecombineerde en efficiënte planning en uitvoering van de ritten minder goed mogelijk. Bovendien is er tot 2024 sprake van een geleidelijke afbouw van de provinciale subsidie op het Wmo-vervoer. Hierdoor krijgen gemeenten in 2022 te maken met een toename van de kosten binnen het regionale vervoerssysteem Versis.
- Voor de uitvoering van het vervoer zijn overeenkomsten gesloten met een regiecentrale en een aantal vervoerders. Hierin kunnen financiële risico’s optreden bij een eventueel faillissement van een van de partijen of als er onenigheid zou ontstaan tussen opdrachtgever en uitvoerende ondernemers. Tot slot kunnen er financiële risico's zijn op het gebied van personele verplichtingen als de uitvoering van Versis door de Regio wordt beëindigd. De gevolgen van financiële risico's en tekorten kunnen worden gefinancierd vanuit de risicoreserve Contract gestuurde dienstverlening.
In het verleden is een integrale inventarisatie van de financiële risico's uitgevoerd bij het Regiokantoor van Regio Rivierenland. Daarbij is een koppeling gelegd met de saldi van reserves en voorzieningen om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen algemene reserve wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's. In aanvulling op de uitgevoerde risicoinventarisatie bij het Regiokantoor is een vervolgonderzoek uitgevoerd gericht op frauderisico's. Uitkomst van dat onderzoek is dat er voldoende controle- en beheersingsmaatregelen functioneren binnen het Regiokantoor. De frauderisico's worden als 'laag' gekwalificeerd.
- 4. AVRI
4. AVRI
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : GeldermalsenFinancieel belang
Externe factoren zoals rijksbelasting op de afvalverbranding, instortende mondiale grondstofmarkten en beleidseffecten (vervuiling van grondstoffen en afvaltoerisme) zorgen de laatste jaren voor forse financiële schommelingen en een stijgende afvalstoffenheffing, niet alleen bij Avri, maar in heel Nederland.In 2021 zien we een positief resultaat, bestaande uit zowel fors hogere baten afvalstoffenheffing als een fors hogere papieropbrengst. De hogere opbrengst afvalstoffenheffing is geheel het gevolg van een veel hogere aanslagoplegging (ook met terugwerkende kracht) door BSR en beter betaalgedrag van inwoners dan voorzien. De hogere papieropbrengst wordt volledig verklaard door de substantiële stijging van de papiertarieven in 2021. Daarnaast zien we de opbrengsten van de grondstoffen verbeteren, mede door de inspanningen van de Avri en de gunstige marktontwikkelingen. Deze trend beschouwen we voorlopig als incidenteel vanwege de huidige mondiale ontwikkelingen zoals de coronapandemie (vanwege thuiswerken en lockdowns veel vraag naar verpakkingskarton) en recent de oorlog in Oekraïne.
Het positieve resultaat is toegevoegd aan de voorziening basispakket. Daarnaast is ook de begrootte risico-opslag in de tarieven afvalstoffenheffing (€ 12 per huishouden) van in totaal € 1 miljoen toegevoegd aan de voorziening basispakket. Hierdoor stijgt het weerstandsvermogen van het basispakket naar € 3,2 miljoen.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
550.000
1.150.000
Vreemd vermogen
45.142.000
46.282.000
Totaal vermogen
45.692.000
47.432.000
Exploitatieresultaat:
Risico's en weerstandscapaciteit
Onzeker doelvermogen voor nazorg stortplaats:
In het voorjaar van 2021 is het nazorgplan geactualiseerd en hiermee heeft de provincie middels haar brief van april 2021 ingestemd. De actualisatie leidt tot een iets hoger doelvermogen van € 10,9 miljoen en een hoger gekwantificeerd risico van € 5,9 miljoen. De risicokwantificering wordt berekend op basis van het contant maken van het doelvermogen bij afwijkende scenario’s. Hierover heeft uw raad en de raden in de regio in januari 2022 een besluit genomen. In 2021 is voor het eerst € 1.050.000,- toegevoegd aan de voorziening basispakket ter dekking van dit risico.Geschil met verwerker PMD’s:
Avri heeft een geschil met de verwerker over de afrekening 2017, 2018,2019 en 2020 van het Pmd afval. Zowel Avri als de verwerker zijn op basis van het afgesloten contract van mening dat er recht is op compensatie door de tegenpartij. Volgens de berekeningen van de Avri komen we op een vordering van 170 k, daarentegen stelt de verwerker dat er een betaling door Avri verricht moet worden van 1,2 miljoen (tot en met afrekening 2019).Ontwikkeling weerstandscapaciteit:
De weerstandscapaciteit van Avri bestaat uit de reserves van Avri. Doordat de jaarstukken 2021 (voor reservemutaties) sluiten met een positief resultaat verbetert de weerstandscapaciteit van Avri. - 5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : TielFinancieel belang
De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan de ODR is bedoeld voor het uitvoeren van vergunningverlenings-, advies- en toezicht-/handhavingstaken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook wordt de bijdrage ingezet voor stelseltaken en het ketentoezicht, die in het Gelders Stelsel (provincie breed) worden uitgevoerd. De totale deelnemersbijdrage, opgenomen in de begroting ODR 2021, is € 19.092.233. De gemeentelijke bijdrage Neder-Betuwe is € 1.872.130.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
2.587.907
1.398.158
Vreemd vermogen
5.202.993
5.758.223
Totaal vermogen
7.790.900
7.156.381
Exploitatieresultaat:
1.269.227 positief
321.321 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Over de actualisatie van de risico’s en weerstandscapaciteit van de ODR informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2021 van de ODR. - 6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : TielFinancieel belang
De kosten van het Regionaal Archief Rivierenland worden grotendeels gedragen door bijdragen van de deelnemende gemeenten en van Waterschap Rivierenland. De verdeling van de algemene en specifieke kosten, die gemaakt worden voor de deelnemende gemeenten, gebeurt naar evenredigheid van het aantal inwoners.
In de begroting van het RAR over 2021 is een totale gemeentelijke bijdrage opgenomen van € 2.428.629, waaraan Neder-Betuwe een bedrag van € 259.486 levert.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
498.786
534.855
Vreemd vermogen
8.512.353
8.787.980
Totaal vermogen
9.011.139
9.322.835
Exploitatieresultaat:
116.877 positief
137.419 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Over de actualisatie van de risico’s van het RAR informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2021 van het RAR. - 7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : Kerk-AvezaathFinancieel belang
De provincie en gemeenten hebben in het kader van de verzelfstandiging in 1999 (bij het ontstaan van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied met de handelsnaam Uit®waarde) hun bijdragen in de exploitatietekorten afgekocht. Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie zichzelf moet bedruipen. De gemeente Neder-Betuwe heeft in 2008 voor de laatste keer een afkoopsom betaald (€ 158.000) aan recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en levert sinds 2009 geen financiële bijdrage meer.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
6.853
6.853
Totaal vermogen
6.853
6.853
Exploitatieresultaat:
Risico's en weerstandscapaciteit
Geen - 8. Werkzaak Rivierenland
8. Werkzaak Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : TielFinancieel belang
Voor de Sociale Werkvoorziening is in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden met een bijdrage om het totale bedrijfsvoeringsresultaat te dekken. Voor 2021 betrof de totale geraamde bijdrage voor de SW €1.301.077. Op basis van de meicirculaire 2021 verwachten we dat hier een rijksbijdrage van € 1.077.200 tegenover staat. Een deel van deze rijksvergoeding wordt gebruikt als dekking van salariskosten voor een aantal medewerkers van Sociale Werkvoorziening (SW), die in dienst zijn bij De Modulaire GR (het voormalige Presikhaaf). Naar aanleiding van de nieuwe kostentoedeling is onze bijdrage aan Werkzaak verlaagd. Op basis van de concept jaarstukken 2021 komt de bijdrage voor Neder Betuwe uit op € 1.127.011. De Jaarrekening 2021 van de GR Werkzaak, die in de raadscyclus van juni 2022 aan de raad wordt voorgelegd, zal hierover definitief uitsluitsel geven.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
5.504.731
1.798.076
Vreemd vermogen
34.792.159
18.212.587
Totaal vermogen
40.296.890
20.010.663
Exploitatieresultaat:
3.476.263 positief
292.258 neg.
Risico's en weerstandscapaciteit
Het beleid voor de vorming van het weerstandsvermogen komt overeen met artikel 30 van de gemeenschappelijke regeling. Deze bepaalt dat tot een plafond van 3% van de jaarlijkse exploitatielasten mag worden toegevoegd aan het weerstandsvermogen, als het resultaat op het Programma bedrijfsvoering dit toelaat. Op basis van de concept jaarstukken 2021 is het plafond bepaald op circa € 2.828.000. De algemene reserve bedraagt op de balansdatum 31-12-2021 € 2.100.000. Het tekort tussen de streefwaarde (€ 2.828.000) en de hoogte van de algemene reserve (€ 2.100.000) bedraagt € 728.000Echter de totale netto-risico’s, zoals berekend in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de concept jaarrekening 2021 van Werkzaak, beslaan een bedrag van € 2.800.000. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s ter hoogte van € 700.000 (€ 2.800.000 - € 2.100.000).
- 9. Industrieschap Medel
9. Industrieschap Medel
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Twee wethouders en twee raadsleden
Vestigingsplaats : TielFinancieel belang
De gemeenten Tiel en Neder-Betuwe nemen in principe op gelijke basis deel. Een positief of een negatief saldo, dat het Algemeen Bestuur van Industrieschap Medel over enig jaar meldt, wordt voor gelijke delen gegund of bijgedragen.
Per 31 december 2021 is de grondexploitatie Medel 1 afgesloten. Het voordelig financieel resultaat van de grondexploitatie Medel 1 zal na besluitvorming rond augustus 2022 worden uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
11.765.000
11.237.700
Vreemd vermogen
50.907.000
51.011.318
Totaal vermogen
62.672.000
62.249.018
Exploitatieresultaat:
931.000 (Positief)
1.229.000 (Negatief)
Risico's en weerstandscapaciteit
De ontwikkeling van Medel brengt financiële risico’s met zich mee. De meest risicovolle onderdelen zijn in een rekenprogramma ingevoerd. Op basis van de uitkomsten zijn de scenario’s uitgewerkt en in de grondexploitaties van 2022 verwerkt. De berekende risico’s kunnen binnen de totale grondexploitatie van Medel ruimschoots worden afgedekt door de verwachte positieve resultaten (weerstandsverhouding 7,3). Zodoende is in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van Neder-Betuwe geen aanvullend risico opgenomen. - 10. Casterhoven (CV)
10. Casterhoven (CV)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur
Aandeelhouder (BV): Twee wethouders (met portefeuille financiën)
Commandiet (CV): Wethouder
Vestigingsplaats : GeffenFinancieel belang
De drie partijen gemeente Neder-Betuwe, bouwbedrijf Gebroeders van Wanrooij BV en Van Grootheest Projekten BV participeerden op gelijke basis. In 2021 is de gemeente uit de samenwerking getreden.
Om de totale financieringsbehoefte van Casterhoven zekerheid te geven, heeft de gemeente Neder-Betuwe een garantiestelling afgegeven tot maximaal € 22 miljoen. Dit bedrag is aangetrokken bij de BNG.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
-1.375.632
-1.886.347
Vreemd vermogen
812.953
12.722.199
Totaal vermogen
7.437.321
10.835.853
Exploitatieresultaat:
510.715 (Positief)
569.253 (Positief)
Risico's en weerstandscapaciteit
Het risico is komen te vervallen, doordat de gemeente uit de samenwerking met de marktpartijen is getreden. - 11. Waterbedrijf Vitens N.V.
11. Waterbedrijf Vitens N.V.
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Als aandeelhouder
Vestigingsplaats : VelpFinancieel belang
De gemeente Neder-Betuwe bezit na omzetting van de preferente aandelen in een achtergestelde lening 16.023 (0,277%) gewone aandelen van € 1 nominaal.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
557.100.000
533.000.000
Vreemd vermogen
1.340.100.000
1.233.500.000
Totaal vermogen
1.897.200.000
1.766.500.000
Exploitatieresultaat: (positief)
23.900.000
11.100.000
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing. - 12. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
12. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Als aandeelhouder
Vestigingsplaats : Den HaagFinancieel belang
Neder-Betuwe heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht van 18.246 aandelen van € 2,50. Dit aandelenbezit heeft een duurzaam karakter.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
5.097.000.000
4.887.000.000
Vreemd vermogen
155.262.000.000
144.802.000.000
Totaal vermogen
160.359.000.000
149.689.000.000
Exploitatieresultaat 2020: € 221.000.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing. - 13. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland (UBRivierenland)
13. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland (UBRivierenland)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Wethouder van Someren
Vestigingsplaats : TielFinancieel belang:
Voor de aanleg van een breedbandnetwerk is een langlopende financieringsovereenkomst afgesloten met een looptijd van 50 jaar. Aflossing vindt plaats vanaf het derde jaar (2022) en heeft een looptijd van 48 jaar. Het totale investeringsbudget is € 37.500.000. De zeven gemeenten die deelnemen in de UBR zijn voor hun aandeel aansprakelijk als vermogenstekorten zouden ontstaan of de UBR niet in staat is om aan de aflossingsverplichtingen van de lening te voldoen.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
-36.238
nvt
Vreemd vermogen
15.630.921
nvt
Totaal vermogen
15.667.159
nvt
Exploitatieresultaat 2020:
36.238 negatief
nvt