Programma 1 Bestuur en dienstverlening

Thema's

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Een optimaal ingerichte website als communicatief sterk middel om zoveel mogelijk inwoners snel op weg te helpen, juist ook op het vlak van de zorg voor onze inwoners (sociaal domein)

  • Een modern ingerichte website, klantgericht, toegankelijk en gebruiksvriendelijk.

Tijdige en proactieve communicatie met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers

  • Vaststellen van een nieuw communicatiebeleidsplan, waarbij de raad wordt betrokken in de kaderstelling van het beleid.
  • Optimaliseren van openingstijden van het Klantcontactcentrum (KCC) vanaf 2021.

De begroting en jaarrekening zijn digitaal eenvoudig toegankelijk en begrijpelijk voor inwoners

  • Digitaal ontsluiten van de begroting en jaarrekening (LIAS)

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

Publieksvriendelijkere website is in augustus 2021 live gegaan.
Visie op Communicatie en Participatie is in september 2021 door Raad vastgesteld.
De dienstverlening van de gemeentewinkel wordt gemonitord.
Financiële stukken zijn via website en socials openbaar gemaakt.

Ontwikkelingen?

Visie communicatie en participatie
Uw Raad heeft in september 2021 de Visie op communicatie en participatie vastgesteld. In deze visie zijn vier actieprogramma’s uitgewerkt met meer dan twintig actiepunten, eenmalig en structureel. Hoofdpunten uit de visie zijn dat de gemeente luistert naar signalen uit de omgeving, de samenleving betrekt bij ontwikkelen van plannen en dat de gemeente hierbij faciliteert, inspireert en verbindt en voeling houdt met wat de informatiebehoefte is.

Kortom de gemeente wil (nog steeds én meer):

  1. doelgroepgericht communiceren;
  2. vanzelfsprekende participatie voor betere plannen en zorgvuldige besluitvorming;
  3. een communicatieve en participatieve organisatie zijn waarin medewerkers optimaal toegerust zijn om communicatie en participatie te integreren in hun werk;
  4. zich positioneren bij regionale initiatieven en laten zien wat ze in huis heeft: een gemeente waarin het goed leven, wonen en werken is (profileren).

Met de visie is budget beschikbaar gesteld om een online participatie-platform te ontwikkelen. Hiermee kan de gemeente inwoners en ondernemers rechtstreeks bereiken en vooral betrekken bij beleidsontwikkelingen en projecten: we kunnen hiermee onze participatie professioneler en gestructureerd vormgeven. Dit platform kan ook ingezet worden voor burgerinitiatieven. De planning is om dit participatieplatform in de 2e helft van 2022 te lanceren.

Vanaf laatste kwartaal 2021 monitoren we of we met de huidige ambities en formatie kunnen voldoen aan de vraag naar communicatie en participatie. De samenleving verandert: het vertrouwen in de (lokale) overheid staat onder druk, burgers zijn mondig en kritisch en zijn (steeds meer) gewend via eigen gekozen kanalen geïnformeerd te worden. Communicatie wordt daarmee sneller en gerichter maar ook ‘minder maakbaar’: aansluiten bij de beleving van de doelgroep wordt nóg belangrijker. De gemeente kent een sterke bevolkingsgroei, grote bedrijvigheid en heeft stevige ambities in het fysieke en sociale domein. Onderwerpen zoals de invoering van de Omgevingswet, Energietransitie, Klimaatadaptatie, Wooncrisis, Duurzaamheid, Jeugd- en Ouderenzorg en de nieuwe Wet open overheid (Woo, per 1 mei 2022): ze vragen veel communicatieve en participatieve inzet van de hele organisatie en ondersteuning van team Communicatie. Wij zien een spanningsveld ontstaan tussen de gekozen, hoge ambities en de huidige formatie van de organisatie.

Openingstijden Gemeentewinkel
In bijna heel 2021 hebben we door de gevolgen van de coronapandemie aangepaste openingstijden van het Klantcontactcentrum en de Gemeentewinkel gehanteerd. We hebben geconstateerd dat dit weinig tot geen problemen (wachttijden of moeilijk bereikbaar) heeft opgeleverd voor onze inwoners, ondernemers en instellingen.

In 2021 is wel besloten om de telefonische bereikbaarheid te verruimen. We hebben de telefonisch beschikbaarheid gezet op elke doordeweekse werkdag van 08.30 - 17.00 uur.

Door de huidige financiële situatie en de nieuwe inzichten die de coronacrisis met zich meebrengt, houden wij de openingstijden opnieuw tegen het licht. We bekijken onder meer welke mogelijkheden er zijn om via herschikking van de openingstijden tot besparing te komen zonder afbreuk te doen aan het niveau van dienstverlening. Dit doen we o.a. door te experimenteren met de openingstijden, uiteraard gebeurt dit op een manier dat voor de inwoners en ondernemers duidelijk is wanneer het gemeentehuis wel en niet open is. Verder gebruiken wij data uit het NVVB-dashboard en organiseren wij een klanttevredenheidsonderzoek. Nu de corona maatregelen zijn vervallen kunnen we pas echt ondervinden en monitoren en aan de hand van deze resultaten moeten we bepalen wat wenselijk is.

Deze pagina is gebouwd op 06/07/2022 14:25:39 met de export van 06/07/2022 14:07:25