Programma 3 Fysieke leefomgeving

Thema's

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Een veilig en goed onderhouden wegennet

  • Uitvoeren van acties en maatregelen in het Neder-Betuws Verkeers- en Vervoersplan 2018; (NBVVP), waaronder de Spoorstraat in Kesteren en de uitvoering van de fietsvoorziening op de Broekdijk;
  • Faciliteren van en actief participeren in dijkverzwaring van de Waalbandijk/project Gastvrije Waaldijk (Waterschap);
  • Actieve bijdrage aan voorbereidingen voor verbreding van de Rijnbrug;
  • Regionaal deelnemen in mobiliteitsonderzoeken over de A15 en A2;
  • Regionaal deelnemen aan projecten uit het regionaal Uitvoeringsplan Mobiliteit;
  • Inzetten op verdere planvoorbereiding en overige acties rond de rondweg Opheusden en onderzoek naar de mogelijkheden voor een rondweg Ochten.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

Van het voorbereidingskrediet aanleg randweg Ochten is in 2021 €187.000 nog niet besteed. Een incidenteel voordeel. De uitvoering van de voorbereiding van de randweg Ochten loopt over meerdere jaren tot en met 2023. Het beschikbare onderzoeksbudget had ook over meerdere jaren verdeeld moeten worden en beschikbaar worden gesteld. Daarom stellen wij u voor om overschot als volgt door te schuiven: € 100.000 naar 2022 en € 87.000 naar 2023.
Ze ook de toelichting bij het onderwerp "Wat heeft het gekost" taakveld 2.1 "verkeer en vervoer".

Ontwikkelingen?

De omstandigheden rond het Coronavirus zijn van invloed op de mobiliteit. Het is nu nog niet duidelijk wat de lange termijn effecten zijn op bijvoorbeeld het gebruik van het openbaar vervoer, het gebruik van de (elektrische) fiets. Hetzelfde geldt voor de effecten op het (structureel) thuiswerken.
Uit het Neder-Betuws Verkeers- en Vervoerplan (NBVVP 2018) is het fietspad Broekdijk gereed gekomen en feestelijk geopend.
Het vraagstuk verbreding Rijnbrug heeft veel tijd gekost. De Provincie Gelderland stelt geen extra middelen beschikbaar.
Er is een positionpaper Spoor Rivierenland opgesteld over de goede bereikbaarheid van de regio Rivierenland per spoor.
We nemen deel aan bovenlokale projecten zoals de A15 en de MIRT A2 (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport).
De visie op de laadinfrastructuur is gereed. Deze is in januari 2022 vastgesteld door uw raad.
We zijn samen met de gemeente Tiel begonnen aan de haalbaarheidsstudie naar de verbetering van de fietsverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal. Dit is één van projecten uit de RegioDeal.

Deze pagina is gebouwd op 06/07/2022 14:25:39 met de export van 06/07/2022 14:07:25