Veel van onze werkzaamheden zijn gericht op onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners. Om dat adequaat en efficiënt te kunnen doen moet de interne dienstverlening en bedrijfsvoering binnen onze ambtelijke organisatie goed op orde zijn. Daar waar nodig nemen we maatregelen om de interne dienstverlening te verbeteren. Een belangrijk kenmerk voor het onderdeel Bedrijfsvoering is haar ondersteunende taak binnen de gemeentelijke organisatie.
De definitie van overhead formuleren we als volgt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. De kosten van de overhead zijn conform de Notitie Overhead verdeeld in elf categorieën. Voor elk van deze categorieën is in het onderstaande schema de raming en realisatie weergegeven. Vervolgens geven we aan waar we de kosten voor de overhead aan toegerekend zijn.
In totaliteit bedroeg de overhead in 2021 € 7.147.186, dit is € 615.211 minder dan begroot voor 2021. Voor de verantwoording van dit verschil verwijzen wij u naar de analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening onder Algemene Dekkingsmiddelen (taakveld overhead € 654.000 voordeel) en Programma 3 Fysieke leefomgeving (taakveld ruimtelijke ordening en grondexploitatie € 39.000 nadeel), opgenomen onder de 3W-vraag “wat heeft het gekost”.