Paragrafen

Paragraaf 7 Bedrijfsvoering

Het gemeentelijke takenpakket verandert voortdurend. De transities in het sociaal domein en de Omgevingswet zijn daarvan belangrijke voorbeelden. De financiële mogelijkheden blijken tegelijkertijd beperkt. De overheid gaat mede daarom steeds meer uit van zelfredzaamheid van inwoners. Ook in onze gemeente krijgt burgerparticipatie steeds meer vorm. De gemeente ontwikkelt zich bij de realisatie van initiatieven steeds meer naar één van de maatschappelijke partijen in plaats van dat de gemeente 'van bovenaf' bepaalt wat goed is. De gemeentelijke ambities en het veranderende takenpakket stellen hoge eisen aan de kwaliteit van de ambtelijke organisatie. Een ‘blik naar buiten’, flexibiliteit, een sterk strategisch en tactisch vermogen, slim samenwerken, integraal werken, klant- en resultaatgerichtheid helpen onze organisatie om de door de raad bepaalde doelen te bereiken.

De organisatiestructuur
Onze organisatiestructuur is afgeleid van het zogenoemde directiemodel. De organisatie staat onder algemene leiding van de gemeentesecretaris, die tevens algemeen directeur is. De ambtelijke organisatie bestaat uit drie afdelingen: de Fysieke pijler, de Sociale pijler en de Bedrijfsvoeringspijler. Deze structuur biedt een goede basis om snel en passend te kunnen inspelen op ontwikkelingen. We werken permanent aan een gezonde bestuurs- en organisatiecultuur waarin lef, professionaliteit, samenwerken, resultaat, klantgerichtheid en plezier kernbegrippen zijn.

De medewerkers
In de HR-visie is vastgelegd wat de focus is voor ons personeelsbeleid. We gaan ervan uit dat onze medewerkers goed toegerust zijn om, nu en in de toekomst, hun werkzaamheden uit te voeren. We stimuleren hun taakvolwassenheid, ontwikkelingsgerichtheid, zelfregie en samenwerkingsgerichtheid. We willen medewerkers boeien en binden. We willen dat onze gemeente voor onze medewerkers een prettige werkomgeving is en werken daarom aan een goed werkklimaat.

Duurzame inzetbaarheid draait om drie kernbegrippen: Vakmanschap, Vitaliteit en Verandervermogen (3 V’s). We moeten in staat zijn continu in te spelen op de veranderende samenleving en daarmee samenhangende ontwikkelingen. Iedere medewerker dient daarom in staat én bereid te zijn om mee te veranderen. Er wordt geïnvesteerd in het faciliteren van (traditionele) trainingen en er is ook steeds meer aandacht voor het aanbieden van coaching en mentorschap. Ontwikkelen is namelijk maatwerk en kan er bij de ene medewerker anders uitzien dan bij de ander.

Digitalisering, privacy en informatiebeveiliging
Neder-Betuwe werkt aan de hand van de Digitale Agenda Gemeenten 2024. Die heeft als doel een passende informatiesamenleving te realiseren. Belangrijk onderdeel van de digitalisering is digitale veiligheid, zowel qua preventie als herstelvermogen.

De open samenleving, cybercrime en gegevensbescherming vragen continu aandacht van de gemeente. We gaan uit van privacy by design zonder dat dit de dienstverlening aantast. Met andere woorden: we zoeken continu een verantwoorde balans tussen professionaliteit, data en intuïtie.

Doelmatigheid en doeltreffendheid
Op basis van de Onderzoekverordening 213a Neder-Betuwe 2019 doen we regelmatig onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid. Jaarlijks optimaliseren we een aantal processen door continu vanuit de klant gedacht verbeteringen aan te brengen met zo min mogelijk verspilling. Daarmee proberen we de tevredenheid van klanten, medewerkers en de organisatie te verbeteren.

Deze aanpak is geen onderzoek in de gebruikelijke zin met een rapport van bevindingen en aanbevelingen. Het is wel een verbeterproces, waarbij het beleid en de inrichting van de processen en systemen direct wordt aangepakt. Mocht er aanleiding zijn voor een specifiek onderzoek dan wordt de Rekenkamercommissie geïnformeerd. In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt de voortgang gemonitord.

Rechtmatigheid
Inwoners en maatschappelijke partners moeten ervan uit kunnen gaan dat de gemeente zich aan wet- en regelgeving houdt bij de besteding van het gemeenschapsgeld. Dat betekent bijvoorbeeld dat de organisatie zich houdt aan eventuele voorwaarden voor verkregen subsidies, maar ook aan regels voor uitgaven die niet begroot waren. We vinden het belangrijk dat de organisatie zodanig is ingericht dat rechtmatig werken logisch is.

Samenwerking in de regio
Om een zelfstandige organisatie te kunnen blijven, is het belangrijk goed samen te blijven werken in en met de regio. Dat is niet gemakkelijk. De regionale schaal maakt dat we een aantal taken efficiënt kunnen uitvoeren, maar het stelt de gemeentelijke organisatie ook voor uitdagingen. De benodigde sturing en afstemming maakt het immers tegelijkertijd ook complex.

Deze pagina is gebouwd op 06/07/2022 14:25:39 met de export van 06/07/2022 14:07:25